دستورالعمل كاشت ، داشت و برداشت رازِِیانه

تبلیغات

دستورالعمل كاشت ، داشت و برداشت رازِِیانه

 

مشخصات گیاه
رازیانه گیاهی است علفی و چند ساله از خانواده APIACEAE که منشا آن نواحی مدیترانه وجنوب اروپا گزارش شده است. رازیانه دارای ریشه غده ای،دوکی شکل،مستقیم و به رنگ سفید مات است. در این گیاه ساقه قائم ،استوانه ای ، به رنگ سبز روشن ، به ارتفاع 150 تا 200 سانتیمتر و منشعب می باشد. برگها به رنگ سبز تیره ، متناوب ، ظریف و دارای بریدگیهای کم و بیش عمیق هستند . گلهای کوچک و زرد رنگ رازیانه در انتهای ساقه های اصلی و فرعی و به صورت مجتمع در چتر مرکب قرار می گیرند.میوه رازیانه دوکی شکل ، به طول 6 تا 10 میلیمتر و به رنگ سبز یا قهوه ای روشن می باشد .
توزيع نهاده ها: 15-10 تن كود حيواني كاملا" پوسيده (توجه شود كود حيواني كاملا" پوسيده باشد).2-1- 100-80 كيلو گرم اكسيد فسفر در هكتار (مصرف در پاييز)3-1- 60-40 كيلو گرم اكسيد پتاس در هكتار (مصرف در پاييز)4-1- 50-40 كيلو گرم ازت در هكتار در فصل بهار بصورت سرك.5-1- 30-20 كيلو گرم ازت و 60-40 كيلو گرم اكسيد فسفر در هكتار در پاييز سال اول رويش.
2- آماده سازي زمين :
پس از افزودن كود دامي در اواخر تابستان، اقدام به شخم عميق كرده و كودهاي شيميايي مورد نياز را به خاك مي افزاييم و آنرا بوسيله ديسك به عمق 25-20 سانتيمتري خاك فرستاده و زمين را تسطيح مي‌كنيم و بستر خاك را براي كاشت آماده مي‌كنيم.
3-زمان و نحوه كاشت:
1-3- كشت رازيانه بصورت مستقيم در اواسط اسفند ماه بصورت رديفي و با استفاده از رديف كار غلات صورت ميگيرد. 2-3- فاصله دو رديف 45 سانتي متر، فاصله دو بوته 30-25 سانتي متر و بذور به عمق 3-2 سانتي متر كشت مي‌گردند.3-3 - مقدار بذر براي هر هكتار زمين 10 كيلو گرم مي باشد
4-عمليات داشت ( مراقبت و نگهداري):
1-4- وجين علفهاي هرز در مراحل اوليه رشد(زمانيكه گياه بطول 10-5 سانتي متري برسد) درصورت لزوم در فصل بهار (خردادماه).2-4- آبياري: بعد از كاشت بذور، به دو آبياري به فاصله تقريبا" سه روز نياز دارد، آبياري سوم، پنج الي شش روز بعد از آبياري دوم و آبياري چهارم هفت روز بعد از آبياري سوم و در نهايت به سيكل آبياري ده روز يكبار خواهد رسيد.توجه : بايستي دقت كافي داشت كه دور آبياري بستگي كامل به وضعيت آب و هوا و رطوبت خاك داشته و براي تعيين دقيق نياز گياه به آب بايستي به رطوبت خاك حتما" توجه كرد.
5-عمليات برداشت:1-5- بذور رازيانه را بايستي قبل از ريزش برداشت كرد بطوريكه زمان مناسب براي برداشت محصول در سال اول رويش اوايل مهر مي باشد در حاليكه در سال دوم اين زمان به اوايل شهريور تغيير مي يابد.2-5- محصول را مي توان در دو مرحله برداشت كرد، در مرحله اول شاخه ها و سرشاخه ها و سرشاخه هاي حامل چتر بطول 50-30 سانتيمتر را برداشت مي كنند و به مدت 14-7 روز روي زمين باقي مي ماند كه اين مدت جهت خشك كردن بستگي به وضعيت آب و هواي منطقه دارد. در مرحله دوم اين اندامها را با كمباين برداشته و بذور را از ساير قسمتها جدا مي كنند.
توجه : در صورت نامساعد بودن هوا و رطوبت بالا بايستي برداشت در يك مرحله صورت گيرد كه در اينصورت شاخه ها و سرشاخه هاي حامل چتر برداشت مي شوند.3-5- عمل خشك كردن بذور رازيانه در محيطي سايه كه امكان تبادل هوا به نحو مطلوب ميسر باشد و دما نيز بيش از 40 درجه سانتيگراد نباشد صورت مي گيرد.
توجه : رطوبت مجاز در بذر رازيانه 12-11 درصد مي باشد.





برچسب ها : ,,
مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.